برگ‌های درخت کنار را می‌توان خشک و پودر کرده و برای شست و شوی بدن، پوست صورت و مو استفاده کرد.

khormaii 02

1- دیابت و قند خون

مقادیر بالای ویتامین A موجود در برگ های کنار باعث کاهش حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت می شود. در واقع ویتامین A از طریق فعال کردن گیرنده انسولین و پروتئین تیروزین فسفات از B1 حساسیت به انسولین را کاهش می دهد.

2- درمان زخم ها

میوه و برگ کنار برای درمان زخم مفید هستند. به این منظور برگ های درخت کنار را خشک کنید و پودر آن را بر روی زخم ها بپاشید، به زودی زخم شما درمان می شود.

3- درمان بواسیر

طبق طب سنتی چینی، عصاره برگ کنار تهیه شده توسط برگ کنار و سایر ترکیبات فعال در معالجه بواسیر بدون ایجاد عوارض جانبی کمک می کند.

4- تقویت و افزایش رشد مو

برگ درخت کنار برای تقویت و افزایش رشد مو و همچنین درمان شوره سر مفید است. برگ های کنار را در آب جوش بیندازید و بگذارید بماند تا عصاره ی آن در بیاید سپس موها را با این آب شستشو دهید. همچنین بر اساس تجربه‌ها و آزمایش‌های صورت گرفته، ماسک برگ پودر شده کُنار یا سدر تأثیر معجزه‌آسایی بر زیبایی و درخشندگی پوست و رشد و افزایش مو‌های سر داشته است.

sedr01

5- سفت‌کننده پوست و ضد چین و چروک

 برگ سدر از جمله برگ درختانی است که در طب سنتی به آن قابض می‌گویند. همین خاصیت سدر باعث سفتی، کشیدگی و تقویت ماهیچه و پوست صورت می‌شود و پوست را از حالت شلی در می‌آورد.

 

6- درمان التهاب و جوش صورت

سدر با خاصیت خنک کننده، طبع سرد و همچنین ضد باکتری موجب رفع التهابات پوستی می‌شود. شاید رفع جوش‌های صورت بعد از درخشندگی پوست از نخستین تأثیرات استفاده از ماسک سدر یا برگ کُنار باشد که تجربه خواهید کرد. بیشتر جوش‌های حاصل از خوردن غذا‌های گرم با ترکیب عرق کاسنی و پودر سدر برطرف خواهند شد.

 

نحوه ساخت و استفاده از ماسک برگ کُنار یا سدر برای پوست

یکی از ماسک‌های طبیعی صورت که می‌توانید به عنوان لایه بردار، روشن‌کننده، ضد لک و نرم کننده پوست از آن استفاده کنید، ماسک گیاه سدر است. طبع پودر برگ درخت سدر یا کُنار سرد و معتدل است، در نتیجه برای پوست‌هایی که دچار برافروختگی و قرمزی هستند، مناسب است.

پس از تهیه پودر سدر از عطاری‌های معتبر می‌توانید آن را با یکی از این مواد مانند آب، ماست، عرق کاسنی، گلاب، آب‌لیمو، آب سیب‌زمینی، روغن بادام و یا روغن کرچک مخلوط کنید تا ماسک به دست آمده حالت خمیری و آبکی به خود بگیرد.

ابتدا صورت را بشویید و خشک کنید؛ سپس همه قسمت‌های صورت به غیر از اطراف چشم را با ماسک سدر بپوشانید و با حرکات دایره‌ای رو به بالا به مدت سه دقیقه ماساژ بدهید. بعد از آن به پوست خود استراحت دهید. پس از ۲۰ دقیقه صورت خود را بشویید.

افرادی که پوست صورت آنها لک یا جای جوش و زخم دارد، می‌توانند یک قاشق چای‌خوری پودر سدر و پودر سفیدآب را با هم ترکیب کنند و با چهار یا پنج قاشق غذاخوری عرق کاسنی مخلوط کنند و به پوست خود بمالند. در هفته دو بار به مدت دو ماه این عمل را انجام دهید تا نتیجه مطلوب را ببینید. البته بعد از سه مرتبه استفاده شاهد تأثیر آن خواهید بود. 

sedr02

معجون برگ کُنار یا سدر برای مو‌های سر

تا به حال به فیلم‌های قدیمی دقت کردید؟ افرادی که در این فیلم‌ها می‌بینید، همگی مو‌های پرپشت و بلندی داشتند. امروز بیشتر افراد به دلیل استفاده از مواد شیمیایی برای شستشوی مو‌ها و تغییر در شیوه زندگی و معیشت، دچار ریزش مو و طاسی شده‌اند. مردم جنوب در گذشته، از برگ درخت کُنار برای شستشو و حمام استفاده می‌کردند.

به دلیل وجود ترکیب شیمیایی که در سدر وجود دارد، حالت صابونی‌مانند به خود می‌گیرد که برای شستشوی بدن به‌کار گرفته می‌شود. برگ کُنار بسیار مقوی است و باعث تقویت ریشه مو می‌شود و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. گیاه سدر، ضد التهاب، ضد شوره، خنک کننده پوست، تقویت کننده پیاز مو، حالت دهنده و نرم کننده موی سر است.

 

نحوه ساخت معجون برگ سدر یا کُنار برای شستشوی سر

پودر سدر را از عطاری‌های مطمئن تهیه کنید. سپس یک لیوان از برگ پودر شده این درخت را با دو لیوان آب گرم کاملاً مخلوط کنید تا پودر سدر، گلوله گلوله نشود و مانند کف صابون شود. موهای خود را هر هفته یک مرتبه با این محلول شستشو دهید. هرچه بیشتر این ترکیب روی سر بماند، بهتر است. 

Capture4

پس از آن مو‌ها را آب‌کشی کنید. پیشنهاد می‌شود که پودر سدر را با کمی حنا مخلوط کنید و اجازه بدهید دو تا سه ساعت روی موهای شما بماند؛ سپس کاملاً بشویید. بعد از استفاده مکرر و طولانی علاوه ‌بر نرم شدن، حالت‌پذیری و براقی مو‌ها شاهد رشد بهتر و افزایش مو‌های خود خواهید بود.

 

منع استفاده از پودر سدر یا پودر برگ کُنار

برای افرادی که دارای مو‌های چرب و ضخیم هستند، استفاده از معجون موی سدر منعی ندارد، اما به افرادی که پوست‌ آنها خشک و منافذ موی آنها تنگ است و مو‌های نازکی دارند، توصیه می‌شود که از سدر استفاده نکنند. این ترکیب، بیشتر برای افرادی است که طبع آنها گرم و خشک یا گرم و ‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه وب سایت اختیاری است.

دیدگاهپیغام شما
نامنام شما
ایمیلایمیل
وب سایتوب سایت